Meditationer

Guidede meditationer

 

Afspænding Denne afspænding guider dig til at komme lidt ned i gear, give dig lidt hen i afslappelse og få lidt ro på nervesystemet. Den begynder oppefra hovedet, pande, øjne og kæbemuskler og videre ned i gennem kroppen, medens du møder kropsdelene med en invitation til, at de skal give

Afspænding er en guidning, der hjælper dig til at gå hele din krop igennem, medens du møder kropsdelene med en invitation til, at de skal give så meget slip som muligt, og blive lidt mere afslappede. Samtidig vil du komme ned i et roligere gear blot ved at rette din

Meditation på åndedrættet og på mellemrummene mellem vejrtrækningerne, er variationer over den meditationsform, hvor du har et anker for din opmærksomhed, som du kan vende tilbage til, hver gang en tanke griber dig og fører dig et andet sted hen i din bevidsthed. I begyndelsen medens man øver meditation, kan disse meditationer

Bjergmeditation. I denne meditation guider jeg dig til at kunne forbinde dig til de kvaliteter vi genkender ved et bjerg: Rodfæstethed, styrke og kraft. Det står roligt og stabilt uanset vind og vejr og årstiders skiften og det er forbundet til hele jordkloden. Netop de kvaliteter kan du kultivere i

Blade der flyder ned ad en flod. Denne meditation er god for dig der har let ved at se ting for dit indre blik. Det er en af de sjældne visualiseringsmeditationer indenfor mindfulness traditionen, og for nogen giver denne meditation et gennembrud, fordi det for nogle kan være lettere at

Hjertets gode stemning. Denne meditation er en visualiseringsøvelse. Det vil sige at jeg guider dig til at forestille dig, at du er et sted i naturen, og at du derfra i fantasien bevæger dig ud i et landskab, som du elv skaber for dit indre blik. Hjertets gode stemning handler

Indsigtsmeditation/Vipassana  adskiller sig fra de fokuserede meditationer på f. eks åndedrættet, ved at der ikke er et bestemt fokus at vende tilbage til. Du observerer bare hvad der rør sig i dit sind, i dine tanker, dine stemninger og følelser og i din krop. Venligt, opmærksomt og u tilknyttet. Du

Kærlig venlighed.  Denne meditation åbner ligesom kærlighedsmeditationen op for dit hjertes medfødte evne for medfølelse for dig selv og andre. Øvelsen kultiverer, åbner og blødgør dit hjerte og undervejs i meditationen kan det være at du mærker hvordan dit nervesystem reagerer på de sætninger der gentages igen og igen: "Må

Kærlighedsmeditation. Denne meditation giver en åbning ind til hjertets naturlige evne for medfølelse og compassion. Ved at du gentager sætningerne i guidningen for dig selv, eller kun lytter til ordene du hører, vil det kultivere din evne til at vide denne medfølelse både for dig selv og for dine omgivelser,

Tilstedeværelsesøvelser er brugbare som overgang fra et modus til et andet. Har man været meget i handlemodus – haft gang i den for fuld musik, kan øvelsen være god som overgang til en længere meditation og værens-modus. Den kan også bruges forud for en samling af mennesker der kommer fra

Kropsscanning er en guidning, der hjælper dig til at registrerer og blive mere bevidst om den tilstand, og de fornemmelser der rør sig i din krop, i alle de forskellige kropsdele guidningen går igennem. Det er også en øvelse i at rumme det som er, sådan som det er, uden

Lær af det rindende vand. Denne meditation er en visualiseringsøvelse. Det vil sige at jeg guider dig til at forestille dig, at du er et sted i naturen, og at du derfra i fantasien bevæger dig ud i et landskab, som du elv skaber for dit indre blik. Lær af

Naturmeditation med lyde er en guidning til at meditere i naturen. Her er fokus rettet mod dine sanser af lyde, fornemmelser mod din hud etc. Meditationen begynder med din indre sansning af din krop og dit åndedræt og omfatter efterhånden hele fornemmelsen af at ligge eller sidde lige der hvor du

Naturmeditation på åndedrættet.
Denne meditation kan du bruge når du gerne vil meditere i naturen og komme ind i en tilstand af at være forbundet med naturen. Jeg guider dig til at give slip og lade kroppen "falde ned på jorden" som man siger. En nærværsøvelse i at både fornemme livet

Naturmeditation på synssansen. Denne meditation er en øvelse i at virkelig se. Se på en måde hvor det er de indtryk der kommer til din synssans du er opmærksom på, og ikke på hvad det  forestiller. Med andre ord er det en træning i beginners mind. Du ser farver, flader

Pusterummet er en kort meditation, der med øvelse kan gennemføres i løbet af blot tre minutter. Det er en øvelse, du kan have med dig hvor som helst du er. Tre minutter til at trække sig fra en vanskelig situation, kan man som regel godt finde plads til, også på

Stående meditation. Denne meditation er meget nem at indøve. Det er en meditation du kan have med dig hvor du end er, og du kan praktisere den når som helst du har en stående pause. Det kan f. eks. være på en perron medens du venter på toget eller bare en